världsdiabetesdagen

Idag är det världsdiabetesdagen om ni har missat det. Jag har inte missat det och jag har redan tänt flera ljus för att visa att jag bryr mig. Jag har nu haft diabetes i 10 och ett halft år. Snart 11. Jag är ganska van, det skulle man kunna kalla mig för. Men som jag skrev till www.diabetesmannen.se igår så blir kampen aldrig lätt. Det är svårt och det går i perioder. Jag lever ett bra liv och jag är till hundra procent bestämd över att INTE låta min diabetes styra mitt liv, utan tvärtom. Jag kan leva ett sk normalt liv. Men inte på samma sätt som alla friska människor kan göra och gör. Vardagen är fylld med blodstick, kontroller, sjukhusbesök, sprutor och olika slags nålar i kroppen. Det är mycket att ha koll på och jag failar där ibland. Jag är och har ALDRIG varit en organiserad människa och det gör hela situationen svårare. Men tro mig, jag försöker varje dag.
En sak som är jobbig det är alla myter om att man får diabetes för att man är tjock och har fel kost. Men det är så FEL. Diabetes typ 1 bara kommer, oberoende av livsstil eller kosthållning. För mig är det viktigt att hålla isär diabetes typ 1 och typ 2 eftersom att det är två helt olika saker, olika sjukdomar och olika orsaker. Jag har då diabetes typ 1 och orsaken är helt och hållet inte beroende på min livsstil som 8åring. Det är det som är så orättvist. Varför jag? Det finns inga svar.
Jag skriver inte det här för att ni ska tycka synd om mig eller alla andra som lever med diabetes, bara ett sätt att försöka nå ut på.

Jag är fast bestluten över att leva ett så normalt liv som möjligt utan komplikationer. Försöker se på saken från ett positivt perspektiv. Även att det är otroligt svårt vissa dagar. Om jag hade en önskan som skulle slå in så skulle det vara att förinta diabetesen för alla barn, ungdomar och vuxna som varje dag kämpar.

Det finns trots allt värre saker att leva med !
här är för alla drabbade:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0